Episode 231
⚖️ Νέμεσις 6ο και τελευταίο επεισόδιο – Η Δικαιοσύνη που Αργεί, Μα Ποτέ δεν Ξεχνά, Αγκάθα Κρίστη
Σκιές που Μιλούν, Δίκες που Αργούν — Η «Νέμεσις» της Αγκάθα Κρίστι ως ωριμότερη εξομολόγηση του κακού και της τιμωρίας.
Περιγραφή/Υπόθεση 🎭
Στη «Νέμεσις» (1971), η Μις Μαρπλ καλείται —μέσα από μια επιστολή «από τον άλλο κόσμο»— να αποδώσει δικαιοσύνη για ένα έγκλημα που δεν γνωρίζει ούτε πού, ούτε πότε, ούτε σε ποιον συνέβη. Ένα ταξίδι-προσκύνημα σε αρχοντικά σπίτια, κήπους που θυμίζουν μνημεία μνήμης, και πρόσωπα με προσεκτικά υφασμένα προσωπεία. Η Κρίστι εγκαταλείπει το θορυβώδες «ποιος το έκανε» για χάρη ενός βραδυφλεγή, ψυχολογικού μυστηρίου: η αλήθεια δεν αποκαλύπτεται με φανφάρες, αλλά ψιθυρίζει μέσα από μικρές χειρονομίες, από αμηχανίες, από τα «γιατί» που δεν ειπώθηκαν. Δεν θα προδώσουμε το τέλος — θα πούμε μόνο πως εδώ η Δικαιοσύνη δεν κραυγάζει· περπατά αθόρυβα.
Χαρακτήρες 👤
• Μις Μαρπλ: Η αθόρυβη παρατηρήτρια. Τα «ροδοκόκκινα ματάκια» της βλέπουν όσα οι άλλοι αρνούνται. Η ευγένειά της είναι ξίφος σε θήκη βελούδου.
• Τζέισον Ράφαϊελ: Ο νεκρός ευεργέτης που κινεί τα νήματα μετεγγράφως. Ο «χορηγός» της Νέμεσις.
• Καθηγητής Γουόνστετ: Η στοχαστική λογική, το ιατρικό-ψυχολογικό βλέμμα που συμπληρώνει την ηθική διορατικότητα της Μαρπλ.
• Ελίζαμπεθ Τεμπλ: Φωνή συνειδήσεως από το παρελθόν· ηθικός φάρος που πληρώνει τίμημα.
• Οι τρεις αδελφές: Σπίτι-σύμβολο, δεσμοί αίματος και δέσμες ενοχών. Η Κλοτίλδη ως σκληρή μητριαρχία· η Άνθια ευάλωτη και τρικυμισμένη· η Λαβίνια ως σιωπηλή μνήμη.
• Μαίρη Κουκ & Άννα Μπάροου: Γυναίκες-σκιές, πρόσωπα διπλά, με κίνητρα που ξετυλίγονται αργά.
• Βέριτυ Χαντ: Η απόντα παρούσα — μια ζωή που έγινε θρύλος, ένας έρωτας που έγινε καθρέφτης ενοχής.
Κάθε πρόσωπο υπηρετεί ένα θέμα: αγάπη που μετατρέπεται σε κατοχή, εταιρική ενοχή μικρών κοινωνιών, δικαιοσύνη έναντι εκδίκησης.
Ιστορικό πλαίσιο ⏳
Γραμμένο στα τέλη της «χρυσής εποχής» της Κρίστι, το 1971, το μυθιστόρημα ανασαίνει την ατμόσφαιρα μιας μεταπολεμικής Αγγλίας όπου οι παλιές αξίες (τάξη, διακριτικότητα, ιδιωτικότητα) συγκρούονται με νέες, αμφίθυμες ελευθερίες. Οι κήποι, τα θερμοκήπια, τα παλιά αρχοντικά δεν είναι μόνο σκηνικά· είναι αποθήκες μνήμης, μνημεία που φυλάνε καλά θαμμένα μυστικά. Η Κρίστι, στα ύστερα χρόνια της, προσθέτει έντονη ψυχολογική υφή: λιγότερο «τέχνασμα», περισσότερο ήθος.
Σκηνικές/ραδιοτηλεοπτικές διαδρομές: Η «Νέμεσις» δεν γράφτηκε εξαρχής ως θεατρικό, μα εγέννησε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές μεταφορές (π.χ. BBC 1987, ITV 2007–2009), και σποραδικές θεατρικές διασκευές από ανεξάρτητες ομάδες. Στο εξωτερικό δεν υπάρχει ένας ενιαίος «κανόνας» πρώτης θεατρικής πρεμιέρας όπως σε άλλα έργα της Κρίστι· στην Ελλάδα, εμφανίσεις έγιναν ως ραδιοφωνικό-δραματοποιημένο αφήγημα και κατά τόπους διασκευές. Η αλήθεια είναι παραδοσιακή και απλή: η “Νέμεσις” είναι πρωτίστως μυθιστόρημα, και κάθε σκηνική εκδοχή είναι δημιουργική μεταγραφή του.
Τι αποκομίζει ο θεατής ✨
• Ηθικό ρίγος: Η διαφορά ανάμεσα στη δικαιοσύνη και στην εκδίκηση.
• Ψυχογραφία: Πώς η «αγάπη» εκτροχιάζεται σε ιδιοκτησία· πώς μια μικρή κοινωνία σιωπά για να διασώσει το είδωλό της.
• Κλασικότητα: Η υπομονετική αφήγηση, το σεμνό χιούμορ, οι λεπτές ενδείξεις — η παλιά σχολή του μυστηρίου που δεν σε πυροβολεί με εντυπωσιασμούς, σε σέρνει σε στοχασμό.
• Κάθαρση: Όχι θριαμβευτική, αλλά νηφάλια· εκεί όπου η αλήθεια δεν πανηγυρίζει, απλώς στέκεται.
🎭 Προσωπική Ματιά – 🪽 Γεωργία Αγγελή 🎭
Επέλεξα να υπηρετήσω τη «Νέμεσις» με σεμνή τελετουργία. Ρυθμός παλαιού ραδιοφώνου, ανάσες ανάμεσα στις φράσεις, μουσικές υφές που δεν σκεπάζουν τις λέξεις αλλά τις κρατούν. Γιατί η Κρίστι, εδώ, δεν ζητά φιγούρες· ζητά ακρόαση. Ζητά να «ακούσουμε τις σκιές».
Και —όπως αρμόζει στην παράδοσή μας— τιμήσαμε τον λόγο: καθαρές εκφωνήσεις, χαρακτήρες που σμιλεύονται όχι από φωνητικές ακροβασίες αλλά από ύφος και ήθος.
🎙️ Ηθοποιοί (ηχητική διανομή)
Μις Μαρπλ: Λένια Σορόκου
Έπαιξαν: Έλλη Κυριακίδου, Γιώργος Μουαϊμης, Τζένη Γαϊτανοπούλου, Αντρέας Ποταμίτης, Πίτσα Αντωνιάδου, Ελένη Καούλα, Στέλιος Καυκαρίδης, Μάχη Σειράκου Καζαμία, Βαρνάβας Κυριαζής, Ανίτα Σαντοριναίου, Νανά Γεωργίου, Ανδρέας Μουσουλιώτης, Γεωργία Σνελ
Μετάφραση & Διασκευή για το ραδιόφωνο: Νίκη Κωνσταντίνου
Σκηνοθεσία: Μίκης Νικήτας
❓Πόσο μακριά μπορεί να φτάσει η αγάπη πριν μεταμορφωθεί σε κατοχή; Κι εσείς, σε ποιο σημείο λέτε πως η Νέμεσις δικαιούται να επέμβει;
Η «Νέμεσις» δεν χαρίζεται. Δεν υπόσχεται πυροτεχνήματα· προσφέρει μέτρο, ήθος, δικαιοσύνη που ώριμα κλείνει πληγές. Κι όταν το κάνει, φεύγει — όπως η Μις Μαρπλ — σιωπηλά, αφήνοντας πίσω μια μικρή, καθαρή ταπεινότητα: ότι το φως δεν αγαπά τις κραυγές· αγαπά την αλήθεια.
Σημείωση για την ιστορία σκηνής
Η «Νέμεσις» γεννήθηκε ως μυθιστόρημα (1971). Τηλεοπτικές μεταφορές (BBC, ITV) και ραδιοφωνικές δραματοποιήσεις την ανέδειξαν διεθνώς. Οι θεατρικές εκδοχές της στο εξωτερικό υπήρξαν σποραδικές και ανεξάρτητες διασκευές, όχι επίσημο «κανόνα» όπως με τα κλασικά θεατρικά της Κρίστι. Στην Ελλάδα, η ηχητική/ραδιοφωνική παράδοση υπήρξε ο φυσικός της τόπος — εκεί όπου η φωνή και η παύση γίνονται σκηνή.
📜 Εγγραφή στο κανάλι για περισσότερα θεατρικά έργα, μυστήριο και vintage ατμόσφαιρα!
https://www.youtube.com/@angeligeorgia808
✍ Angeli Georgia – Storyteller of Light ✍
Η ιστοσελίδα μου
Τα Podcast μου:
https://angeligeorgiastoryteller.gr
https://mithoikaipolitismoi.gr
https://akougontasmetingeorgia.gr
https://theatromeangeligeorgia.gr
Το κανάλι μου στο you tube
https://www.youtube.com/@angeligeorgia808/featured
Facebook σελίδα Αγγελή Γεωργία:
https://www.facebook.com/angeligeorgia
Facebook σελίδα Μύθοι και πολιτισμοί: